doelse.reismee.nl

al weer bijna naar Nederland ):

We zijn in de afgelopen tijd nog 2 keer met leonor op stap geweest. De eerste keer naar Matola om de geboortes van samuel en heriqueta te registreren. Dit was vooral Portugees gepraat & lang wachten. Maar er vond daar op hetzelfde tijdstip ook een bruiloft plaats en dat was wel heel leuk om te zien. Iedereen zong en was aan het dansen in jurken gemaakt van capulanas. Capulana's zijn Mozamibikaanse stoffen die bijna elke vrouw draagt. Sommigen laten er jurkjes of andere kleding van maken en anderen slaan zo'n stuk stof een paar keer om als rok. Leonor liet ons ook nog een mooi parkje zien en daarna gingen we weer opgepropt in de shopper naar huis.

Toen we thuis kwamen was iedereen druk aan het schoonmaken en Rika vroeg meteen of wij wilden helpen. De vrouw van de burgemeester kwam de volgende dag namelijk langs. Iedereen hielp mee en aan het eind van de dag was het hele weeshuis opgeruimd & schoongemaakt. De volgende dag zou ze er om 9 uur zijn. Wat hier eigenlijk betekent dat ze vanaf 9 uur elk moment kan komen. Uiteindelijk kwam ze volgens mij rond 13:00 uur. Ze praatte wat in het Portugees met Rika en de tia's en ze had zakken rijst meegebracht als donatie. Na ongeveer 20 minuten ging ze weer. En hiervoor hadden we dus de halve dag staan schrobben....

De andere keer op pad met leonor was naar capital city Maputo. We gingen hierheen om capulanas en andere souvenirs te kopen. Het was een gezellig tripje en we hebben genoeg souvenirs ingeslagen

Ook hebben we een goed gesprek met Pieter gehad over wat de kinderen echt nog nodig hebben. We begonnen met te vragen over de gezondheid. De kinderen hebben allemaal de nodige vaccinaties gekregen en dit wordt betaald door de regering. De kinderen met aids krijgen alle medicijnen die ze nodig hebben en ook dit wordt vergoed. De kinderen met aids hebben wel heel veel moeite met school. Er is al een tia die komt om bijles te geven, maar kinderen met aids zullen nooit goed opgeleid worden omdat hun hersenen dat niet kunnen. Daarom proberen ze hier te kijken wat de kinderen leuk vinden om te doen buiten school. Hawa leert bijvoorbeeld breien en Luis vindt het super om te voetballen.

Vervolgens gingen we kijken wat we dan wilden doen met ons geld. Uiteindelijk hebben we besloten om een nieuwe tafel met 2 bankjes voor beneden in de woonkamer te kopen. De kinderen zitten nu namelijk op te kleine plastic stoeltjes met lage plastic tafeltjes. Ook wilden we graag een picnicktafel voor buiten, zodat ze daar ook met z'n allen kunnen zitten. De meubels worden nu gemaakt en als het goed is wordt morgen de tafel met de 2 bankjes gebracht. De picnicktafel is helaas nog niet af als we hier zijn, maar ik zal wel een foto toevoegen van hoe hij er uit gaat zien. Met de rest van ons geld willen de bedden voor in Casa Gemma kopen.

Elke woensdag komt Ursula hier. Ursula is een psychologe die met de kinderen groepsopdrachten doet & privégesprekken voert. Vorige week woensdag gingen ze bezig met emoties. De kinderen moeten zich namelijk bewust worden van hun emoties. Als iemand boos is moet diegene zich dat kunnen beseffen en de rest van de kinderen moet weten hoe ze daar mee om moeten gaan. De kinderen moeten hun gevoelens dus niet opkroppen. Het was interessant om een keer te zien. Rika vertelde ons dat er vooral met de privésessies veel vooruitgang wordt geboekt en dat de kinderen hierbij soms ook (onbewust) kleine delen van hun traumatische geschiedenis vertellen.

Het voelt echt alsof we hier nog maar 2 weekjes zijn, maar morgen is toch echt onze laatste dag.Waarschijnlijk gaan we in de middag met Rika mee naar het ziekenhuis in Matola. Rika gaat normaal gesproken als alles thuis rustig is en ze dus tijd heeft elke donderdag naar het ziekenhuis. Dit was in onze 5 weken helaas geen 1 keer het geval. In het ziekenhuis gaat ze naar de kraamafdeling om daar te bidden voor alle nieuw geboren baby's en hun moeders. Ook geeft ze elke moeder een klein pakketje met de eerste benodigdheden voor een baby.

Morgenochtend gaan we Aninha's verjaardag vieren met Marci & Quiteria (de 3 oudsten) . Aninha is woensdag jarig maar dan zijn we net weer in nederland dus vonden we het wel leuk om een pre-party te organiseren. Nu eerst lekker slapen en morgenvroeg haar birthdaycake bakken.

Carlijn

Nog heel veel plezier jullie laatste dagje! Jammer voor jullie natuurlijk, maar dan zien wij jullie weer :);)

Gertjan

Hoi Doelse, mooi dat het je zo naar de zin gaat. Ik begrijp dat er nog veel nodig is. Ik ben benieuwd naar de verhalen achter de ervaringen.

Tot woensdag en natuurlijk een veilige thuisreis toegewenst.

Groetjes pap

Sophie

heel veel plezier op je laatste dag nog & goede reis terug! ook heel leuk om te lezen wat jullie precies gaan doen met de donaties :)

X sop

Rita

Je neemt veel meer bagage mee terug in je koffer dan wij zien, bagage die niet gewassen moet worden, maar voor je leven met je mee reist.
En het geld een goede en nuttige besteding gegeven. Daar zullen ze nog lang plezier van hebben.
Een hele voorspoedige thuisreis gewenst en tot gauw.

Lieve groet Rita.

Sidni

Geniet nog van je laatste dagje. Ik en de rest thuis kunnen niet wachten om je weer te zien en verhalen te horen. Groetjess

Nynke Goutbeek

Hoi Doelse, ik kan me voorstellen dat de weken omgevlogen zijn, maar deze ervaring zal je altijd bijblijven? Een goede terugreis!

Groetjes, Nynke

oma de ruiter

de tijd is omgevlogen. Fijn dat het zo naar je zin was. Een heel goede thuisreis gewenst.
Oma de ruiter